23948sdkhjf

Svenskt Trä ska marknadsföra svenskt trä

Skogsindustrierna samlar sin verksamhet som rör marknadsföring av trä, träprodukter och träbyggande under namnet Svenskt Trä. Den internationella delen kommer att bedrivas under namnet Swedish Wood.

- Namnet Svenskt Trä speglar den kunskap och bredd vi har när det gäller marknadsföring av trä i vår verksamhet, säger Marie S. Arwidson, vd för Skogsindustrierna. Vi har med detta fått en kraftig och tydlig avsändare i vår externa kommunikation. Dessutom kommer våra målgrupper nu att lättare kunna överblicka vårt utbud av aktiviteter och tjänster och hitta den information de söker om trä och träbyggande.Svenskt Trä ska verka för kunskapsspridning, inspiration och utveckling som rör trä, träprodukter och träbyggande. Målsättningen är att genom information och inspiration öka träanvändningen i Sverige och på utvalda marknader utomlands. Svenskt Trä syftar också till att lyfta fram trä som ett konkurrenskraftigt, miljövänligt och hållbart material.Exempel på tjänster som Svenskt Trä tillhandahåller är serien med 48 byggbeskrivningar som hjälp till den som vill renovera eller bygga till sitt hem, till exempel snickra en bastu, en altan eller en friggebod.Svenskt Trä erbjuder dessutom byggmaterialhandlarnas personal Certifierade Träexpert-utbildningar. Till byggsektorn erbjuder Svenskt Trä en teknisk handbok på internet om trä och träbyggande, TräGuiden.se, samt information och projektstöd för storskaligt träbyggande via Träbyggnadskansliet, tillsammans med TMF (Trä- och möbelföretagen).Svenskt Trä bevakar också arkitekturen i trä i Sverige och utlandet i tidningen Trä, samt premierar byggnader som representerar god svensk arkitektur i trä med Träpriset, som delas ut vart fjärde år.Svenskt Trä har även en verksamhet i utlandet, bland annat genom kampanjerna Wood for Good i England och Bois.com i Frankrike.(UA/NTT)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068