23948sdkhjf

Skogsindustrierna välkomnar satsning på järnvägen

Regeringen ska satsa fem miljarder kronor på järnvägen och de många kommentarerna varierar från skepticism till entusiasm. Skogsindustrierna är emellertid mest positiva, och välkomnar den satsning på järnvägsinfrastrukturen som aviserats av regeringen.

Den avhjälper en påtaglig kapacitetsbrist och stärker industrins konkurrenskraft, skriver branschorganisationen Skogsindustrierna i ett pressmeddelande om den aviserade satsningen på järnvägen, och fortsätter:"Skogsindustrierna är en av de största exportnäringarna och även den största transportköparen. En exportindustri är helt beroende av järnvägstransporter för såväl den egna råvaruförsörjningen som för export. Skogsindustrins konkurrenskraft hämmas svårt av kapacitetsbrist och eftersatt underhåll i dagens järnvägsinfrastruktur.  Vid en pressträff igår gav regeringspartierna besked om satsningar om cirka 5 miljarder kronor under perioden 2012-2013. Genom satsningen ges medel till stora investeringar, där bristerna i systemet är som störst. Bland annat kommer 3,6 miljarder kronor att gå till järnvägssatsningar där såväl prioriterade projekt som drift och underhåll kommer att åtgärdas.- Detta är en väl tilltagen satsning på investeringar som är viktiga för näringslivet. Genom dessa åtgärder kommer vår konkurrenskraft att stärkas. Det är nu viktigt att Trafikverket tar hänsyn till godstrafikens samhällsekonomiska värde när medlen fördelas, säger Marie S Arwidson, VD för Skogsindustrierna.Skogsindustrin har länge pekat på de stora bristerna i dagens järnvägsinfrastruktur. Dels har det funnits en ökande kapacitetsbrist i systemet, dels finns ett växande behov av att åtgärda eftersatt underhåll. Detta har visat sig bland annat genom stora störningar i vintertrafiken som påverkat industrin. Järnväg är även en förutsättning för att nå branschens egna klimatmål.Skogsindustriernas mål är att minska utsläppen av koldioxid från branschens transporter med 20 procent till år 2020. Även efter denna satsning kommer behov att finnas på sikt. Ett exempel är de nya krav på svavelhalten för sjöfart som aviserats till år 2015 och som då kommer att ytterligare öka behovet av järnvägskapacitet."  (KB/NTT)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067