23948sdkhjf

Strid om logistikcentrum i Sundsvall

Arbetet med att utveckla ett transportcentrum för hamn-järnväg-landsväg i Sundsvall har väckt en våg av protester. Arbetet leds av den kommunala organisationen Sundsvall Logistikpark, och även Trafikverket och SCA deltar.

Arbetet med att skapa ett logistikcentrum i Petersvik, Sundsvall, kan komma att dra ut på tiden, om det ens blir av. När planerna presenterades på ett samrådsmöte med allmänheten i somras blev det en proteststorm. Området som är naturskönt och ligger relativt nära centrum är kulturhistoriskt intressant med bland annat en mängd gamla sommarvillor för forna tiders träpatroner. Motståndarna menar att containerhamnen och de övriga anläggningar som behövs kan byggas någon annanstans. Magnus Svensson som är vd för SCA Transforest skriver i ett inlägg i lokalpressen att centret är av vikt för SCA. Han anser bland annat att det är en stor miljövinst i att bygga järnvägsanslutningar till Ortvikens pappersbruk, samt Tunadals sågverk, för att kunna köra in tåg med sågtimmer och massaved direkt in till industrierna. Det reducerar biltrafiken med över 13 000 lastbilar per år, till glädje för alla Sundsvallsbor som bor eller vistas längs vägarna mellan Töva och Ortviken-Tunadal. För att få in en järnvägsanslutning till Ortviken så måste järnvägen dras över Petersvik. Det finns inga andra alternativ. Detta är klart redovisat i alla de olika utredningar som gjorts i ärendet och är inte alls "mörkat" av kommunen. Magnus Svensson anser också att ett starkt logistiknav är en möjlighet som kan nyttjas av hela regionens industri och handel. Om ett sådant nav skapas så blir det intressantare för andra företag att etablera sig i just Sundsvall, helst i anslutning till logistiknavet. Avslutningsvis skriver han att valet står mellan att bevara några fina gamla villor och att skapa bästa möjliga framtidsförutsättningar.(KB)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062