Flödet i fokus för expanderande Spaljisten
Förstå-sig-påare har i många år tjatat om att möbelindustrin måste bli industriell, lära sig av bilindustrin. Spaljisten har lyssnat, lärt och verkställt. Produktionsapparaten liknar mer transferlinerna på Volvos motorfabrik i Skövde än en möbelfabrik.Efter att ha för ett par år sedan fått en jätteorder på 2,5 miljarder kronor så har Spaljisten investerat 125 miljoner kronor i en ny linje för högblank foliering. Vd Mårten Blikstad understryker att investeringen haft två syften: Att sänka tillverkningskostnaden och på samma gång öka produkternas värde för slutkunden. Enligt honom är det långsiktigt meningslöst att stirra sig blind på lägsta pris utan att skapa mervärden.Det är ingen slump att den nyanställde kvalitetschefen rekryterades från BT Toyota. Produktionstänkande från den världsledande biltillverkaren genomsyrar Spaljisten. Och det gäller inte bara själva produktionen utan hela kedjan från underleverantörer till kundens varuhus. Allt är i detalj kartlagt och ständigt under luppen för ytterligare förbättringar.- Vi hade inte klarat den här volymökningen om vi bara ägnat oss åt produktion. Fabriken hade helt enkelt korkat igen om vi inte gått igenom hela kedjan. Varje leverans är till exempel hälften så stor som tidigare och vi tidsstyr lastbilarna, berättar Mårten Blikstad.Just nu byggs fabriken ut med ytterligare 2 700 kvadratmeter som står klara under våren. Det är konsekvensen av att Ikea skrotar Europa-pallen i september och övergår till ett system med lastlister.Läs mer i nästa nummer av NTT som utkommer i morgon, fredag den 15 april.(UA/NTT)