Blir Vilma starskottet för e-handel med trävaror?
De flesta ser det nog som ett framsteg och tidsbesparande att betala sina räkningar direkt med autogiro eller över webben. Men vad det gäller handel med trävaror, där effektiviseringsvinsterna är avsevärt större, verkar utbyte av elektronisk handelsinformation ha svårt att få genomslag.Till våren nästa år kommer det dock att finnas ett komplett paket för att underlätta e-handeln: dels meddelandestandarden WoodX, dels Vilma, en branschstandard för artikelinformation. - Alla meddelanden samt guidelines för användandet finns klara, öppet och allmänt tillgängligt för alla, och de täcker hela skogsindustrin och dess produkter, säger Ulf Westerberg, ordförande i arbetsgruppen för PapiNet/WoodX.De meddelanden som finns täcker saker som inköpsorder, orderbekräftelse, fakturor, fraktsedlar, kontrakt, fakturaspecifikationer och leveransaviseringar med mera.Vilma omfattar bland annat en artikelspecifikation för olika trävaror, certifiering av leverantör och affärssystem samt kontinuerlig kvalitetssäkring av informationen, och kommer att sjösättas den fjärde april nästa år.Det finns flera fördelar med att gå över från manuell dokumenthantering till e-handel; till exempel tidsbesparingar, högre noggrannhet, större spårbarhet, underlättad planering och minskade kostnader för bland annat porto.Några orsaker till att e-handel med trävaror ännu inte slagit igenom kan vara att det sett som en IT-fråga, inte som en del av företagens erbjudande till kunderna, och därför kommit i kläm mellan tajta budgetar och knappa resurser.I Norge har e-handel med trävaror fått större genomslag, men först sedan en nationell branschstandard införts, så kanske kan introduktionen av Vilma få samma effekt i Sverige.Läs mer i nästa nummer av NTT som utkommer i morgon, fredag den 3 december.(UA/NTT)