23948sdkhjf

Ännu en träbro från Martinsons

Hos Martinsons i Kroksjön står två enorma limträbågar och väntar påavfärd till Bjästa utanför Örnsköldsvik, där de kommer att bli viktigabärande delar för en ny bro över Nätraån.

På ritningen ser en sådan här bro inte särskilt imponerande ut, men när väl träbågarna står klara är det svårt att inte häpna över storleken. Bara smidesstagen som ska hålla ihop bågarna är tjocka som min ena vad, säger Jens Karlsson, säljare på Martinsons Träbroar.Bron blir 55 meter lång med en spännvidd på 34,5 meter, vilket också är bågarnas längd. Körbanan blir åtta meter bred, av vilka två meter ska att användas som gång- och cykelbana.Prefabriceringen av delarna till bron har krävt ca 850 arbetstimmar. När alla komponenter finns på plats i Bjästa kommer Martinsons personal att montera bron i två omgångar under totalt tre veckor. Under denna tid monteras först bågarna och på dessa byggs sedan en montageställning. Efter det påbörjas själva broplattan, där ett provisoriskt ytskikt och en grusfarbana kommer att läggas.Kallt väder gör det omöjligt att lägga broisolering och asfalt, så det kommer istället att göras i vår.- Även om bron inte kommer att vara helt klar förrän nästa år är vägen avstängd endast under en kort tid. Det var en viktig anledning till valet att bygga en bro i trä, istället för ett alternativ med stål eller betong som huvudmaterial. Eftersom bron är en så pass viktig överfart är det viktigt att avstängningstiden blir så kort som möjligt. Men det finns också andra anledningar att välja trä, säger Öivind Pettersson, Svevias arbetschef inom anläggning i regionen Södra Norrland. KB

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063