Järnvägen rustas för vintern
Inför kommande vinter satsar Trafikverket 400 miljoner kronor på en bättre vinterberedskap.Bland annat ska rangerbangården i Hallsberg, som är den viktigaste punkten för godstrafikens funktion, anpassas för att bli mindre känslig för problem som är relaterade till snö, vind och kyla. Det handlar bland annat om att fördelningszonen förses med rälsvärme, de rörliga stoppbockarna förses med elektrisk värme samt värme på styrkretsen, bromsbalkarna förses med värme, plåtlådor isoleras, bangården utrustas med "snökäppar" som markerar alla påkörningskänsliga objekt, metoder för hur snöröjning och rangering ska kunna ske samtidigt på Hallsbergs rangerbangård ska tas fram, snötåget kompletteras så att det innehåller 14 fungerande vagnar. Snöröjningen längs linjer återupptas och fyra större snösopar ska skaffas till Hallsberg, Stockholm, Norrköping och Västerås. Enligt Trafikverkets tidplan ska avtal finnas klart 30 november. Därmed kommer Trafikverket ha en bättre förmåga att snabbt kunna röja både på linjen och på bangårdarna.Trafikverket utökar antalet växlar med elvärme för att de ska klara snöfall bättre. Snöstaket sätts upp på platser där det funnits problem med drivbildning. En handbok i snöröjning har tagits fram, och syftet med den är att få en enhetlig syn över landet på när en växel är snöröjd och att man kan vara säker vilken servicenivå växeln klarar av. Handboken behövs för att underlätta i entreprenadstyrningen.Arbetet med alla dessa aktiviteter pågår. Däremot kommer vissa av dem inte att vara färdigställda förrän februari 2011. Det gäller värme i fördelningszon, kullager, dalbalkar och elektrisk värme i stoppbockar.(UA/NTT)