Stolptransporter kan tvingas bort från järnvägen
Leif Berglund som är ansvarig för verksamheten i Kälarne är frustrerad över att inte få besked om vad som ska hända och över att frågan ens kommit upp.- Fabriken byggdes här 1996 och det har investerats 300 miljoner kronor i anläggningarna. Då beslutet om lokaliseringen togs var möjligheten till järnvägstransport helt avgörande och Bräcke kommun bekostade det stickspår vi nu har, säger Leif Berglund.- Om de tar bort Kälarne som växlingspunkt måste vi kör både stolpar och råvara på lastbil till och från Ånge Med de extra kostnaderna kan vi inte köpa så mycket råvara som vi gör i dag, något som påverkar produktionsvolymen och som följaktligen begränsar antalet kunder, säger han.Dessutom krävs det specialtransporter för de längre stolparna och om de inte kan använda tåg måste produktionen dras ned med 20 procent. Nu diskuterar de om de kommer att klara sig, i värsta fall kanske de bara har något år.- Att våra tunga transporter kanske ska tvingas bort från järnväg till lastbil på grund av ett statligt företags agerande är fullständigt obegripligt för mig, säger Berglund som även är förvånad över att Green Cargo inte informerar om vad som händer. Att växla från järnväg till landsväg skulle enligt Berglund dessutom öka koldioxidutsläppet med runt 200 ton/år.- Trots att vi driver en viktig träindustri, står vi nu med kniven mot strupen inför ett rejält glesbygdsproblem och kan bara hoppas på att det finns kloka politiker och beslutsfattare,säger Berglund.I dag växlar stolpfabriken knappt 750 järnvägsvagnar, vilket motsvarar drygt 500 timmerbilar och på sikt kommer volymen att öka ytterligare. Företaget har 40 anställda och ett 20-tal andra personer i området är direkt beroende av verksamheten. KB