Rappgo satsade mitt i krisen
Med plusresultat i ryggen i kombination med stark kassa började golvtillverkaren Rappgo planera för investeringar under 2009, när de flesta företag hade fullt upp med att trampa på bromsen och några gick omkull. Avsikten var att bygga en helt ny profileringsavdelning för sex miljoner kronor, den första i sitt slag i Sverige med två Homag Optimat profileringslinjer.- Målet var att öka vår flexibilitet genom att kunna tillverka golvträ med limfog och klickfog i samma linje. Med den nya utrustningen tar omställningen ett par minuter, förklarar Gustaf Rappe, vd på Rappgo.Samtidigt avvecklade WOW Flooring sin bara två år gamla fabrik i Bräcke.- Där fanns allt som vi tänkte investera i under de närmaste tio åren. Lyckligtvis hade vi möjligheten att köpa när möjligheten gavs, säger Gustaf Rappe.Utöver en press köpte Rappgo även helautomatisk hanteringsutrustning med portalrobotar till den nya pressen, bättre ramsågar än vad man redan hade, putsar, utrustning till ytbehandlingsavdelningen och en komplett packlinje. Det slutade med att samtliga produktionslinjer hos Rappgo i Braås blir moderniserade.Hela investeringen kostar runt 12 miljoner kronor, dubbelt så mycket som ursprungligen budgeterades för två profileringslinjer.Läs mer i nästa nummer av NTT som utkommer i morgon, fredag den 10 september.(UA/NTT)