Vida ny delägare i Uni4 Marketing
Uni4 Marketing är den ledande svenska exportören på marknaderna i Nordafrika och Mellanöstern. Dessa marknader kännetecknas av en ung befolkning och en god tillväxt, inte minst inom bostadssektorn. Dessutom kräver marknaderna specifik kompetens för försäljning, logistik, dokumenthantering och bankrutiner för att vara lönsamma alternativ för en nordisk producent av trävaror. Marknaderna är därutöver ett viktigt komplement till ägarföretagens försäljning till sina huvudmarknader. - Vårt mål med att köpa in oss i Uni4 Marketing är att få tillgång till en mycket kostnadseffektiv säljorganisation gentemot växande marknader i Nordafrika och Mellanöstern, säger Måns Johansson, vd Vida Wood AB. - Att hälsa en ny delägare som Vida välkommen in i Uni4 Marketing känns mycket inspirerande. Särskilt som det handlar om ett välskött bolag med ett väl etablerat rykte i branschen, säger Carl-Henrik Sandström, vd Uni4 Marketing AB. - Den ökade tyngden i ägarstrukturen gör att vi kan fortsätta det redan framgångsrika arbetet med att bli en kostnadseffektiv säljkanal vad gäller logistik och säljorganisation på marknader som historiskt kännetecknats av höga kostnader, säger Anders Ek, styrelseordförande i Uni4 Marketing samt marknadsdirektör i SCA Timber och välkomnar Vida som ny delägare in i bolaget. Uni4 Marketing beräknas under 2010 sälja och leverera cirka 550 000 kubikmeter trävaror på marknaderna i Nordafrika och Mellanöstern och under året nå en omsättning på cirka 1 miljard kronor.(UA/NTT)