Markpriser bromsar hustillverkare
Genom en väl definierad produktidé, som bland annat omfattar låga priser och platta på mark, har hustillverkaren Björkliden Hus expanderat snabbt. - År 2006 gjorde vi 29 hus, 2007 steg siffran till 49. År 2008 kom vi upp i 79 och i fjol tillverkade vi över 90, säger marknadschef Niklas Malmfors.- Vi kan inte komma ner till så låga prisnivåer som hus med torpargrund har. Däremot är vi väldigt kostnadseffektiva när det gäller hus med platta på mark och vattenburen golvvärme. Vi är marknadsledande på det området, fortsätter han.Han anser också att företaget har förutsättningar att fortsätta växa:- Vi har kapacitet för 120 hus. Kommer vi upp i en årsproduktion på närmare 200 hus får vi överväga investeringar i utökad automatisering. Det gäller bland annat en ny storblocklinje, säger Niklas Malmfors.Men det finns yttre omständigheter som kan lägga krokben för ökad tillväxt.- Det kommer ständigt nya regler, om säkerhetsglas och annat, som fördyrar produktionen. Det är inte lätt att förklara de prisökningarna för kunden, säger han. Men det värsta, anser Niklas Malmfors, är de ökade priserna på mark. - Stora byggbolag vill gärna tjäna stora pengar på mark. Men det är inte rimligt att totalkostnaderna för ett husbygge på landsbygden ska vara flera miljoner, säger han.Läs mer i nästa nummer av NTT som utkommer i morgon, fredag den 20 augusti.