Klart för rekordbro Träbro i Skellefteå
Martinsons Träbroar ska konstruera, tillverka och montera den 130 meter långa gång- och cykelbro med snedstag som även blir ett viktigt forskningsprojekt. Mikael Lindberg, vd på Martinsons Träbroar, menar att bron, som kallas Älvsbackabron i folkmun, kommer att hålla världsklass. - Bron blir ett landmärke som visar kommunens vilja att bygga hållbart och den kompetens som finns på orten, både hos oss som leverantör och på forskningsområdet. Bron blir Nordens längsta snedstagsbro i trä, med en total vikt på cirka 270 ton. Forskarna, från Luleå Tekniska Universitet och SP Trätek, kommer att montera en mängd sensorer i bron för att samla mätdata som ska ge nyttig information för ytterligare utveckling. Denna del av arbetet är delfinansierad med EU-medel. Skellefteå Kommun är beställare, och Ola Burström, ordförande i tekniska nämnden, säger att valet att bygga i trä är del av en långsiktig strategi. - Träbroar har varit högintressanta för oss ändå sedan början av 90-talet då vi byggde två vägbroar i trä. Vår satsning på träbyggande har varit mycket omfattande. Det är en lokal råvara och ett konkurrenskraftigt byggmaterial. Mellan de cirka 23 meter höga pylonparen kommer bron att ha en fri spännvidd som uppgår till 130 meter. Bron kommer i hög grad att prefabriceras i Martinsons träbrofabrik, förberedd för el, vatten och avlopp.Sveriges längsta snedstagsbro i trä finns idag i Vaxholm. Den har en längd mellan pylontornen som uppgår till 90 meter och är också byggd av Martinsons. För en månad sedan invigde Martinsons en liknande bro med en spännvidd på 70 meter i Marbella, Spanien. KB