Bergkvist satsar på Expon i Shanghai
Ungefär en miljon kronor satsar Bergkvist under tre år på sin marknadsföring i Kina och världsutställningskalaset är en del i det programmet.Exporten till Ostasien ökar och Bergkvist har affärer med Japan sedan 15 år tillbaka. För tre år sen började de sälja på den kinesiska marknaden och Suzan Ljungemo som är en av de säljansvariga är mycket hoppfull.- Vi säljer sågade trävaror till Kina som de förädlar och inte sällan skickar på export, bland annat tillbaka till Sverige. Nu hoppas vi att kineserna även ska ta till sig att trä är ett alternativ för byggande.Vid världsutställningen i Shanghai hoppas man på att knyta många nya kontakter, men det är minst lika viktigt att visa de gamla att sågverket i Insjön satsar långsiktigt på Kina. Därför kommer de inte att ha någon monter i traditionell mening på utställningen.- Istället satsar vi på lunchmöten, bjuder på svenska delikatesser och kör vår presentation, berättar Suzan Ljungemo.Utöver Ljungermo kommer marknadschefen Mats Wallgren, Åsa Sjörs och företagets vd Peter Ekund kommer att finnas på plats.Trots att Bergkvist-Insjön är ett av de mindre företagen i den svenska paviljongen, kommer de indirekt att bli ett av de mest fotograferade.De har nämligen sponsrat materialet till de två stora dalahästar som kommer att stå vid ingången till Svenska paviljongen. Stommarna har limmats på Lernia i Mora och motorsågsskulptören Torbjörn Lindgren i Leksand hart format hästarna.Målningen kommer att göras på plats av dalahästmålerskan Monica Tomth från Nusnäs i samarbete med en kinesisk konstnär. KB