Sjöfrakt kan bli 50 kronor dyrare per kubikmeter
FN:s internationella sjöfartsorganisation IMO (International Maritime Organization) har beslutat att sänka gränsvärdet för svavel i fartygsbränsle globalt från dagens 4,5 procent till 3,5 procent år 2012. År 2020 ska gränsvärdet sänkas ytterligare, till 0,5 procent. För det så kallade SECA-området, som utgörs av Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen och som anses extra känsligt för miljöföroreningar, gäller hårdare bestämmelser. I SECA-området innebär de nya reglerna att gränsvärdet för svavel sänks från dagens 1,5 procent till 0,1 procent redan 2015. Det innebär att norra Europa kommer att ha 35 gånger hårdare regler än övriga EU.Detta kommer i sin tur att leda till höjda framställningskostnader för bränsle, och därmed höjda bränslekostnader. - Enligt Sjöfartsverkets beräkningar kan de nya reglerna ge kostnadsökningar på upp till 50 kronor per kubikmeter sågad trävara, säger Karolina Boholm, transportpolitisk rådgivare på Skogsindustrierna.För den svenska skogsindustrin, som befinner sig långt från marknaden och har en stor andel fartygstransporter, innebär de nya reglerna allvarliga konsekvenser i form av ökade kostnader och kraftigt försämrad konkurrenskraft.- Det blir ganska stora effekter. Jag kan ge ett hypotetiskt exempel: Om man i dagsläget investerar 1,5 miljarder kronor i ett nytt sågverk någonstans i Sverige och då räknar med en livslängd på 25 år och en export på 80 procent, motsvarande cirka 500 000 kubikmeter sågad vara, då krävs en avkastning som är 42 procent högre än dagens för att motverka de ökade kostnaderna, säger karolina Boholm.Paradoxalt nog kan de miljörelaterade regelskärpningarna leda till både längre och mindre miljövänliga transporter. - Om vi tittar på den stora brittiska trävarumarknaden, så kommer det att bli billigare att leverera från exempelvis Kanada än från Sverige, säger Karolina Boholm.Dessutom kan sågverk i norra Sverige komma att välja landtransport, med till exempel lastbil, till norska hamnar eftersom Nordnorges kust hamnar utanför SECA-området och därmed inte drabbas av samma kostnadspåslag.Läs mer i transporttemat i nästa nummer av NTT som utkommer i morgon, fredag den 30 april.(UA/PW/NTT)