Kilometerskatt drabbar glesbygden
- Ett införande av kilometerskatt är ogenomtänkt och slår hårt mot lönsamheten för skogsbolagen, säger Staffan Thonfors, transportdirektör på Skogsindustrierna, i ett pressmeddelande.Oppositionens förslag på kilometerskatt från år 2013 innebar en ökad kostnad med 1,40 kronor per kilometer. Enligt skogsindustrierna skulle detta innebära en årlig merkostnad för skogsråvara och timmer på 700 miljoner kronor.-Även om den rödgröna oppositionen uttryckt att skatten skall differentieras för att mildra effekterna för glesbygd och utsatta näringar är det tveksamt om detta är möjligt. Komplexiteten är betydande, men framför allt är risken stor att detta inte tillåts av EU:s konkurrensregler, säger Staffan Thonfors.-Skogsindustrin jobbar hårt med klimatfrågan. Effektiva transportlösningar och bränslebesparingar är överlevnadsfrågor för oss. Bara under de senaste åren har till exempel råvarutransporterna på järnväg ökat med 75 procent. Sverige är avlångt och vi har inte järnvägsspår in i skogen, det kan ingen kilometerskatt ändra på. I en tätort kanske skatten skulle fungera, men det här blir en glesbygdsskatt, säger Staffan Thonfors. KL