23948sdkhjf

Ce-märkning kan ge stora förändringar för takstolstillverkarna

Nya regler från 1 oktober kan innebära obligatorisk CE-märkning av takstolar, vilket kan medföra stora förändringar för takstolsbranschen. Men CE-märkning av takstolar är ingen garanti för snösäkra byggnader i framtiden - det beror till stor del på hur takstolen användas i nästa led.

Från 1 oktober måste byggherren kräva produkter som är CE-märkta, eller motsvarande, av sina leverantörer. Frågan diskuterades vid Svenska Takstolsföreningens möte nyligen, och Nikolaj Tolstoj, Boverkets representant, fick frågan om det innebär att CE-märkning av takstolar kommer att bli obligatorisk.- Takstolen måste vara CE-märkt eller så måste byggherren kunna styrka att den lever upp till CE-märkningens krav. Jag kan inte se att byggherren kan göra detta på annat sätt än att kräva just CE-märkning. Hur skulle det annars gå till?I Svenska Takstolsföreningen ingår 20 av landets cirka 125 takstolstillverkare, och enda kravet för medlemskap är just att tillverkaren CE-märker sina takstolar. För föreningens medlemmar innebär därför en obligatorisk CE-märkning inte några större förändringar. Det kan det däremot göra för de övriga cirka 100 företagen, som i många fall är små och med få anställda.För att CE-märka krävs tester av så kallad "Notify body". I Sverige finns SP som utför testerna och ute i Europa finns flera liknande instanser. Att kraven efterlevs kommer enligt Boverket att kontrolleras.- Vi gör ständigt marknadskontroller, sade Nikolaj Tolstoj.Vid mötet framkom också att CE-märkta takstolar inte är någon garanti för att vi inte får se fler takras i landet nästa gång det snöar.Flera utredningar av vinterns takras pågår, men är ännu inte slutförda. Allt tyder dock på att det varken var fel på normerna eller för stora snölaster som orsakade vinterns cirka 160 takras. De största orsakerna verkar istället vara felaktig konstruktionsberäkning respektive felaktigt utförande på byggplatsen, och mot det hjälper inte CE-märkning av takstolarna.För takstolstillverkarna är det ett problem att de inte har kontroll över nästa led.Det är inte säkert att byggherren till exempel uppmärksammar hur den så viktiga sidostabiliteten i en slank byggnad ska säkras.- Vi kanske borde skicka med handlingar om vad som bör göras i nästa led, föreslog Carl-Tore Bengtsson, ordförande i Svenska Takstolsföreningen.- Det vore en bra idé, tyckte Nikolaj Tolstoy.Läs mer i det senaste numret av NTT som utkommer idag, fredag den 16 april.(UA/NTT)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062