Mer mode i möblerna
Inredning och möbler har blivit en ny nisch för många modeföretag. Härom året öppnade H&M en avdelning för hemtextil, i fjol lanserade Boomerang en mindre möbelkollektion gjord på återvunna kläder och nyligen kom Acne med en Malmsteninspirerad soffkollektion. Att gå åt andra hållet - det vill säga från möbelformgivning till kläddesign - verkar däremot inte vara lika vanligt.Möbelkedjan EM startade i fjol satsningen Ateljén där de en gång per år ska låta en extern formgivare arbeta fram produkter. I fjol var det Oscar Magnusson - mest känd för sin glasögondesign - som arbetade i Ateljén. I år är det Per Holknekt, klädskapare och grundare av det framgångsrika modeföretaget Odd Molly, som ska formge en kollektion för EM. Kollektionen kommer att lanseras i butik i augusti.Sortimentschef Markus Chaib förklarar varför möbel- och modebranschens verksamheter blir allt mer gränsöverskridande:- Möbelföretagen sneglar på modebranschen och tar i allt högre grad efter denna, framför allt när det gäller säsongstänkandet. Dagens inredningskonsumenter vill ha en snabbare förändring, de vill förnya hemmet och köpa nytt varje säsong - ett tänk som tidigare främst hörde hemma inom modebranschen. Det här är en trend som kommer att fortsätta och förstärkas, säger han.Läs mer i det nya numret av NTT som utkommer idag, fredag den 16 april.(UA/NTT)