23948sdkhjf

Byggvaror på nätet snabbväxande affärsidé

För tolv år sedan började Skånska Byggvaror sälja sina produkter på nätet. I dag sker drygt hälften av försäljningen på hemsidan och företaget är en av Sveriges största e-handelsaktörer. I fjol ökade omsättningen med 9 procent och framgången förklaras delvis med att Skånska Byggvaror enbart arbetar med sitt eget varumärke.

Garageportar och uterum är kanske inte det man mest förknippar med e-handel, men det är just vad Skånska Byggvaror säljer i sin webbutik. Med framgång dessutom - drygt 50 procent av företagets försäljning sker på hemsidan och enligt tidningen Internetworld är webbutiken den 15:e största i Sverige oberoende av bransch.I fjol slog Skånska Byggvaror försäljningsrekord trots finanskrisen. Omsättningen ökade med 9 procent till 365 miljoner kronor. Samtidigt ökade försäljningen på webben med 25 procent.Framtiden ter sig ljus för Skånska Byggvaror, som nu kommer att i allt högre grad fokusera på att utveckla sitt produktsortiment. Någon satsning utanför Sveriges gränser är inte aktuell. Skånska Byggvaror håller sig på hemmaplan ett tag till.- Här finns fortfarande otroligt mycket att göra, säger Per-Ivan Christiansson, marknadschef på Skånska Byggvaror.Läs mer i GDS-temat i nästa nummer av NTT som utkommer i morgon, fredag den 12 mars.(UA/PW/NTT)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078