Isproppar i virkesflödet
Beredskapen för vinterväder verkar vara låg i det svenska samhället, och har även effekter på landets trä- och skogsindustrier. Samtidigt som tjäle och is kan ge goda drivningsförhållanden för avverkning tvingas många sågverk sänka produktionshastigheten på grund av fruset timmer.Att sedan få fram det som faktiskt har producerats till slutkunderna har inte heller varit det lättaste: Under tolv dagar har rangerbangården i Hallsberg, som är hjärtat i den svenska godstrafiken, varit helt avstängd, vilket bland annat fått Skogsindustrierna att ryta till:- Vi har kommit till en punkt där leverans till kunder i vissa fall inte är möjligt längre, vilket är katastrofalt, säger Stig Wiklund, ordförande i Skogsindustriernas Transportkommitté, som intervjuats i Rapport.Risken finns att detta skapar en förtroendekris, och att kunderna misstror den svenska industrins förmåga att leverera vintertid.Och medan Banverket som bäst hackar isen ur växlarna i Hallsberg, gör sammanpackad is att fraktfartygen börjar få svårt att ta sig både till och från hamnar i Bottenviken och Bottenhavet. I går, torsdag, uppgavs 51 fartyg sitta fast i Östersjön och vänta på isbrytare. Isläget uppges vara det värsta på 14 år, och bara utanför Sundsvall låg tolv fartyg stilla i väntan på assistans från isbrytare. Enligt Ulf Gullne, chef för Sjöfartsverkets isbrytare, kan det bli problem dels för industrin eftersom man inte har förberett sig på att situationen kan bli besvärlig, dels för kunderna:- Frakten läggs så småningom på varans pris. Så det är konsumenterna som får betala för förseningarna i slutändan, säger han.Mellan 35 och 40 isbrytare, varav sju från Sverige, jobbar med att assistera fartygen i Östersjön. Sveriges största isbrytare, Oden, verkar dock gå på samma schema som en stor del av den svenska kärnkraften - den är nämligen inte tillgänglig eftersom den är utlånad för ett forskningsuppdrag. Men enligt Johnny Lindvall på Sjöfartsverket hade inte Oden varit till någon större hjälp för situationen på Östersjön.- Det hade inte spelat någon roll. Oden används vid plan is och är olämplig i den här typen av is som driver, säger han till Aftonbladet.Han anser att beredskapen är god, men att det ändå kan bli förseningar vintertid.- Vill man att trafiken ska gå som på sommaren så måste man ha en isbrytare till varje fartyg.(UA/svt.se/aftonbladet.se)