23948sdkhjf

Dackeväguppror i Möbelriket

Möbelrikets vd Johan Sjöberg tycker det är dags för ett småländskt Dcakeväguppror för att väg 30 ska rustas upp.- Vägen är en ansträngd pulsåder genom Möbelriket, säger han och kan tänka sig att själv bli upprorets Dacke.

På Möbelriksdagen som hölls igår krävde Möbelrikets att väg 30 måste rustas upp om branschen ska kunna utvecklas ytterligare.- Nu sker det årligen 4,7 miljoner persontransporter mellan residensstäderna Växjö och Jönköping och med den trafikmängden vill jag se större satsningar, säger Johan Sjöberg.Siffrorna har han hämtat från en studie gjord av Sika, Statens institut för kommunikationsanalys som samtidigt pekar på att strömmarna norrut i länet är väl så stora som de söderut. Ändå har den större mängden pengar gått dit både för väg och järnväg.Därför använder Sjöberg årets Möbelriksdag för att väcka opinion precis som för tre år sedan när tågstopp i Lammhult lanserades som idé. Något som förverkligas i slutet av 2011 när Krösatågen ska börja stanna.- Vi är väldigt glada för de stoppen, det kommer att betyda oerhört mycket för Lammhult. Samtidigt måste vi titta på vägarna också. På så sätt är Möbelriksdagen oerhört bra, här har vi 200 personer på en mycket hög nivå samlade och då måste vi passa på.Men Regionförbundet Södra Smålands, ansvarige för infrastrukturfrågor, Per-Olof Löfberg, håller inte med.- Allt beror på hur bra argument ni har och vi måste alltid göra avvägningar och en satsning på väg 30 ska ställas mot övriga projekt vi planerar. Upprustningen av E4:an i länet går på 1,1 miljarder kronor, utbyggnaden av järnvägsnätet mellan Karlshamn-Olofström-Älmhult går på 2,2 miljarder kronor. Utöver det har vi 678 miljoner kronor att röra oss med de närmaste tio åren och samtidigt ska det ställas mot annan verksamhet, eller kanske konkurrera med vård, skola och omsorg, säger Per-Olof Löfberg.Johan Sjöberg är trots detta obotligt optimistisk.- Vi vet att det finns pengar avsatta för särskilda satsningar utanför regionens 10-årsplan och läget är betydligt gynnsammare än då vi stred för tågstoppen. Då fanns det inga pengar någonstans.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109