Logosol växer och satsar trots krisen
I början av finanskrisen drabbades Logosol på samma sätt som de flesta företag. Under hösten 2008, när finansoron lamslog världen, minskade orderingången kraftigt. Överallt slogs bromsarna till och personal varslades.Familjeföretaget Logosol gjorde precis tvärtom.- Även om vi utvecklar och säljer egna produkter har vi begränsad egen tillverkning. Vi är beroende av att våra duktiga svenska underleverantörer finns kvar, säger Logosols VD Bengt-Olov Byström.Beslutet blev att erbjuda kunderna en tidsbegränsad finanskrisrabatt, inte bara i Sverige utan även på export. Det tärde rejält på marginalerna, men målet att hjälpa underleverantörerna genom en tuff period uppnåddes.När rabatten upphörde, fortsatte hjulen att snurra i allt snabbare takt. Volymerna växte på nästan alla marknader. Resultatet blev att omsättningen ökade från 96 till 100 miljoner kronor. För att klara den stigande orderingången och lägga grunden för fortsatt expansion, ökade Logosols personal med fem personer till 30. Följden har blivit att Logosol har växt ur huset på Industrigatan i Härnösand.- Vi har köpt ytterligare en fastighet i Härnösand, dit leveransavdelning och lager flyttar under våren. I den gamla fastigheten får vi plats att växa med utvecklingsavdelning, försäljning, administration och en ny utställningslokal, säger Bengt-Olov Byström.