Bauhaus växer på krympande marknad
Bakom Bauhaus framgångar finns bland annat en offensiv affärsplan som antogs när finanskrisen inleddes. Enligt planen skulle fokus ligga på vissa områden.- Vi bestämde oss för att satsa på vår prisposition. Undersökningar visade att priset, mer än tidigare, skulle bli en avgörande faktor för att locka nya kunder men också för att de befintliga kunderna skulle bli återkommande. Genom att vara en stor internationell kedja har vi möjlighet att pressa priserna. säger marknadschef Eric Lundberg.En annan åtgärd för att få kunderna att återkomma var införandet av bonus från första kronan. Ytterligare en punkt i affärsplanen var en satsning på proffsmarknaden. I nuläget är Bauhaus extremt konsumentinriktat. Men det breda sortimentet - på totalt 180 000 artiklar - lockar även proffskunder.- Därför har vi under åren lanserat ett pilotprojekt riktat till dem och planen är att växa på det området, säger Eric Lundberg.Läs mer i nästa nummer av NTT som utkommer i morgon, fredag den 20 november.