23948sdkhjf

Mager marknadsföring av norska möbler utomlands

Den norska möbelbranschföreningen fyller hundra år - och firar medsjälvrannsakan. En ny rapport visar att norska möbler visserligenförknippas med god kvalitet, men är bristfälligt marknadsfördautomlands.

Mellan den 11 och 12 november firar branschföreningen Møbelindustrien sitt hundraårsjubileum med en konferens i Ålesund. Under gårdagen presenterades en ny rapport som utförts på uppdrag av Møbelindustrien av Burston-Marsteller.Rapporten innehöll både ris och ros.- Det positiva är att norska möbler associeras med skandinavisk design, hög kvalitet, funktion och ergonomi, sammanfattar den norska tidningen Smp.Den flitiga användningen av trä och naturmaterial lovordas också. Men branschen har också brister, norska möbelexportörer uppfattas som passiva och saknar draghjälp av kända designnamn. Marknadsföringen är i det närmaste obefintlig och man saknar en gemensam strategi. Norska aktörer "har en känsla av osynlighet" i utlandet, står det i rapporten. Kritik riktas också mot att möbelföretagen varken anpassar produkter eller tjänster till lokala marknader.Branschföreningens vd Egil Sundet säger till Smp att de kommer att diskutera rapporten med de hundra mötesdeltagarna under ett arbetsseminarium i dag. Därefter ska föreningens styrelse lägga fram ett förslag till branschstrategi. KL

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063