23948sdkhjf

Inwido lägger om strategin

2009-10-19 Fönster- och dörrföretaget Inwido ökar fokuseringen på konsumentmarknaden och planerar att växa på den europeiska marknaden. I mitten av nästa år ska företaget vara redo för börsen, med ökad omsättning och höjd rörelsemarginal.

Malmöbolaget Inwidos styrelse godkände nyligen en ny strategi sominnebär en ökad fokusering på konsumentmarknaden samt expansion på deneuropeiska marknaden. I dag står konsumentmarknaden för cirka 60procent av Inwidos försäljning.Bolaget, som ägs av investmentbolaget Ratos, räknar med att på tre åröka omsättningen från fjolårets 5,6 miljarder kronor till tio miljarderkronor, samt höja rörelsemarginalen från 7,3 procent till 12 procent. Imitten av nästa år hoppas ägarna att bolaget ska vara redo börsnotering.För att nå de uppsatta målen måste Inwidos affärsutvecklingcentraliseras och verksamheterna integreras betydligt mer än vad som ärfallet i dag. Bolaget har hittills haft som strategi att växa genomförvärv i en fragmenterad industri med småföretag.- Vi har köpt entreprenörsdrivna bolag i varje land och entreprenörernahar ofta varit kvar. Det går att hålla på så till en viss gräns, men vikan inte bara addera om vi ska få ut rätt samordningsvinster och görabolaget redo för börsen, säger vd Håkan Jeppson till Sydsvenskan. PW

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063