23948sdkhjf

Torkelsons ägare går in i EM

Familjen Schörling, som sedan tidigare äger Torkelsons Möbel AB, har köpt in sig i möbelkedjan EM och slagit ihop den med Torkelsons. Affären på 120 miljoner kronor gör Schörling till ny huvudägare av det sammanslagna bolaget.

Mitt i lågkonjunkturen går möbelkedjan EM på offensiven genom att ta in en ny huvudägare och skapar därmed förutsättningar för en expansion. Familjen Schörling (Schörling) köper 25 procent av EM Holding AB som hittills ägts av EM-handlarna och drivits som en franchisekedja. Schörling investerar ca 120 miljoner kr i moderbolaget som samtidigt går samman med Torkelson Möbel AB, en av de ledande leverantörerna inom möbelbranschen. Genom affären blir Schörling ny huvudägare i EM med 75 procent av aktierna i franchisegivaren.- Vår analys är att branschen kommer förändras kraftigt under de kommande åren, säger EM:s VD Magnus Ohlsson som blir koncernchef för den nya konstellationen. Vi kommer få se nya aktörer samtidigt som konkurrensen kommer öka. Vi måste ha muskler att växa och etablera butiker på marknader där vi idag inte finns. Detta är huvudskälet till affären.- Vi ser dessutom en möjlighet att skapa synergier med våra gemensamma volymer genom att skapa nya inköpsstrukturer och tätare integration mellan producent- och detaljistled. Det kommer till sist att leda till bättre kvalitet och prisbild för våra konsumenter.Torkelson och EM har samarbetat under lång tid vilket underlättat affärens genomförande. Torkelson kommer också fortsatt att fungera som leverantör på den svenska, norska och finska marknaden och fungera som ett självständigt bolag inom koncernen.Anders Högberg, som idag är VD för Torkelson och blir vice VD för EM, säger:- Vi kommer fortsätta att vara en kvalitetsleverantör för hela den svenska möbelhandeln på samma sätt som innan. Affären ger oss större kompetensområden och bättre inköpsvillkor vilket på sikt ger förbättrade möjligheter åt våra kunder på marknaden. Sofia Schörling Högberg, som idag är styrelseordförande och kreativt ansvarig på Torkelson och kommer fortsatt ha en aktiv roll inom sortimentsutveckling och varumärkesfrågor i bolaget, kommenterar investeringen:- Heminredningsbranschen är en intressant del inom retail där vi ser stora möjligheter att skapa kundnytta och där det sker mycket förändring just nu. Vi vill gärna ta en aktiv roll i denna process och driva på utvecklingen av branschen och det är därför vi nu väljer att ta ytterligare ett steg genom investeringen i EM.(UA/NTT)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062