23948sdkhjf

Nya krav gör frakt på Östersjön dyrast

Ett nytt miljökrav snedvrider konkurrensen för företag som använder sig av fartygstransporter på Östersjön. -Förmodligen kommer en hel del av det gods som idag transporteras medbåt hamna på E4, säger Magnus Svensson, vd för SCA Transforest.

År 2015 ska miljökraven att skärpas. Då införs ett nytt så kallat svaveldirektiv som reglerar svavelhalterna i fartygsbränsle. Enligt ett förslag sänks gränsvärdet allra mest i Östersjöområdet, Nordsjön och Engelska kanalen. Där får halten bara vara 0,1 procent medan 1,5 procent tillåts i övriga vatten.Magnus Svensson, vd för SCA Transforest, säger till Västerbottens Kuriren att detta innebär att gränsen för var det är lönsamt att anlägga fabriker flyttas söderut. För att leva upp till de föreslagna kraven måste en dyr lastbilsdiesel användas. Det innebär kraftigt fördyrade transporter. SCA Packagings fabrik i Obbola använder nästan enbart fartygsfrakter och med de nya miljökraven ökar fraktkostnaderna med 25-30 miljoner kronor per år. För svenska företag totalt medför kraven ökade kostnader på 28 miljarder per år. KL

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064