23948sdkhjf

Skogsindustrin bör tänka om

Skogsindustrin bör tänka om. Det är resultat av en enkät bland branschfolk, som utförts av analysföretaget Opticom. Bland annat krävs ökad marknadsanpassning och kundfokus, ökad innovationsnovå samt bättre tillvaratagande av biprodukterna. Dessutom dömer branschen själv ut sin miljökommunikation.

Analysföretaget Opticom har i samarbete med Nordisk Papperstidning undersökt förändringstrycket i skogsindustrin, vilka utmaningar den står inför och hur framtidsutsikterna uppfattas. Drygt 400 personer med branschanknytning har tillfrågats, vilket givit följande resultat:- 61 procent anser att skogsindustrins betydelse för Sverige kommer att minska.- 62 procent anser att ökat marknads- och kundfokus är den viktigaste framgångsfaktorn. Näst viktigast är en ökad innovationsnivå, och därefter följer ett bättre tillvaratagande av biprodukter som viktigaste framgångsfaktor i framtiden.- 91 procent anser att industrin idag framför allt fokuserar på kostnadssänkningar och produktivitetsökningar. De svarande ser detta som nödvändiga åtgärder, men inte lika viktiga som alternativen ovan.- 93 procent ser miljödebatten som en klar möjlighet för branschen, samtidigt som bara 25 procent anser att skogsindustrins miljökommunikation varit framgångsrik. Hela 44 procent bedömer till och med branschens miljökommunikation som resultatlös/misslyckad.Trots detta bedömer 55 procent av de svarande att skogsindustrin är "en framtidsbransch", medan bara fyra procent tror motsatsen.(UA/NTT)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064