Skogsindustrierna vill prioritera dagens järnväg
Satsningarna på höghastighetståg skulle kosta över 100 miljarder kronor. Men klimatnyttan för dessa ligger 15-20 år framåt i tiden. Det är i det nuvarande nätet vi kan öka klimatnyttan i dag, skriver Marie S Arwidson i ett inlägg i DI. Ett av Skogsindustriernas mål är att lägga över mer gods på järnväg. Men då krävs att mer spårkapacitet frigörs. Hon uppmanar till att flaskhalsar i det befintliga järnvägsnätet åtgärdas.- Centrala godsstråk, som till exempel ett dubbelspår Hallsberg-Mjölby blir inte klara de närmaste tio åren. Enkla och lönsamma åtgärder som elektrifiering av järnväg genomförs inte heller på viktiga sträckor. Ett godståg som kan köra 100 mil på el istället för diesel minskar utsläppen från cirka 1800 kilo koldioxid till 0,3 kilo, skriver Marie S Arwidson. KL