Mycket att vinna med rfid-märkning
När rfid-tekniken (radio frequency identification) lanserades för kommersiellt bruk trodde många på en enorm spridning. Framför allt förutspåddes en utbredd märkning av enskilda produkter, exempelvis i bygghandeln. En enda avläsning skulle räcka för att registrera exempelvis alla varor i en kundvagn. Kort sagt: rfid-tekniken skulle bli streckkodernas smartare efterträdare.- Det genombrottet har inte skett. Dels så håller faktiskt inte tekniken riktigt för det än. Dels så är det en kostnadsfråga, säger Lars-Göran Johansson, hos Rfid-Systems, som jobbat med tekniken i 15 år.- Vi har sett en utveckling där rfid ersätter streckoder i hårt utsatta miljöer, och en tydlig utveckling är att tekniken främst används inom logistiken.Samtidigt anser flera som NTT pratat med att det finns stora vinster att göra på att använda rfid-märkning inom träindustrin. Inom forskningsprojektet Indisputable Key har man under tre år arbetat för att utforma ett system för att individmärka stockar redan vid avverkningsplatsen och sedan koppla all efterföljande bearbetningsdata till varan, ända fram till färdig träkomponent.- Vid varje bearbetning eller inmätning lagras alla data kopplade till varje enskild produkt. Det ger i sin tur helt nya möjligheter till direkt uppföljning av utfallet och/eller av utrustningens effektivitet och skick, säger Anders Lycken, forskare på SP Trätek, som arbetat med Indisputable Key.Några exempel på det är: Kontroll av skördarmätning och jämförelse med såginmätningen, såväl med som utan bark. Det ger också möjlighet att utvärdera barkfunktionen. Man kan garantera att virket till exempel kommer från certifierad skog. I sågverket kan man stämma av kvaliteten mellan justerverk/råsortering/timmersortering, något som tidigare bara kunnat göras genom tidsödande provsågningar, och man kan också utvärdera torkningens kvalitet samt torkens funktion och skick. Och så vidare.Och även vid mer hantverksmässig tillverkning av färdiga träprodukter kan rfid-tekniken ge fördelar:- Personalen kan ju få exakta uppgifter om vilket material som ska användas och var det står. Vi, som de flesta andra, lägger ned för mycket tid på att leta efter saker, säger till exempel Mattias Löf, produktionsansvarig hos Hästens Sängar.Läs mer i temat om hantering, paketering och märkning i nästa nummer av NTT som utkommer imorgon, fredag den 28 augusti.(UA/NTT)