23948sdkhjf

Nya regler för sjöfarten ett hot skogsindustri

09-05-15DenInternationella sjöfartsorganisationens (IMO) nya krav på sjöfarten kommeratt öka kostnaden för fartygsbränslen med minst 70 procent enligt ny rapport avSjöfartsverket. Bara för skogsindustrin pekar rapporten på en merkostnad om 1,3miljarder kronor.

2008 exporterade skogsindustrin för 129 miljarder kronor. Denna export är helt beroende av fartygstransporter. Av näringslivets transporter på fartyg utgör transporter skogsindustrins transporter närmare en fjärdedel. En ökad andel transporter på fartyg är en viktig del av skogsindustrins ambition att minska klimatpåverkan från sina transporter. IMO antog i oktober 2008 skärpta gränsvärden för svavel i marint bränsle. Idag, sex månader efter beslutet, presenterar Sjöfartsverket en rapport som visar på en del av konsekvenserna av de nya kraven. Dessa nya krav kommer, enligt rapporten, att öka kostnaden för fartygsbränslen med minst 70 procent i ett basscenario, men kostnadsökningen kan också bli avsevärt större. Den sammanlagda kostnaden för näringslivet bedöms bli 28 miljarder kronor årligen. Bara för skogsindustrin pekar rapporten på en merkostnad om 1,3 miljarder kronor. Resultatet blir bland annat en ökning av lastbilstransporterna på bekostnad av sjöfarten med ökade koldioxidutsläpp som följd. Skogsindustrierna ser inte att sådana krav kan införas i Sverige utan en grundlig analys av de samlade miljöeffekterna och samhällsekonomiska kostnaderna. Inte heller är det rimligt att krav genomförs ensidigt för länderna kring Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, utan krav bör ställas lika i hela EU.- Sådana kravskärpningar som IMO nu beslutat om kommer kraftigt att försämra den svenska industrins konkurrenskraft och öka skogsindustrins kostnader. En grundlig konsekvensutredning är därför nödvändig, säger Marie S. Arwidson, vd på Skogsindustrierna - Vi har förståelse för att man vill minska svavelutsläppen från sjöfarten och att kraven bör skärpas är något vi har full förståelse för, men samtidigt är det viktigt att se till den samlade miljöpåverkan av nya beslut, fortsätter Arwidson. Den internationella sjöfartsorganisationen IMO antog i oktober 2008 skärpta gränsvärden för svavel i marint bränsle. De nya reglerna innebär att gränsvärdet för svavel ensidigt i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen (det så kallade SECA-området) sänks från 1,5 procent idag till 0,1 procent år 2015. Globalt sänks svavelhalten från dagens 4,5 procent till 3,5 procent år 2012 och till 0,5 procent senast år 2025. (KB)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078