23948sdkhjf

Färre kom till Milano

09-05-14 Färre besökare, men minst lika bra som vanligt. Detanser några av de svenskar som ställde ut på möbelmässan i Milano i slutet avapril.

- Det var absolut färre besökare. Men det var faktiskt positivt: vi fick tid att prata med dem som kom. Och besökarna hade samma kvalitet som tidigare, säger Johan Lindau, vd på Blå Station. Hans uppfattning, som delas av flera mässbesökare, är att inredningskontor och återförsäljare fortsätter att skicka folk till Milano. Men de skickar färre. Och i år var det oftast ägarna/cheferna själva som kom.- Vi märkte också att vissa länder nästan helt uteblev. Det gällde Nordamerika och Japan, säger han. Flera företag kände av att besökarantalet var färre. Ett av dem är Swedese.- På det hela taget kom färre, det märktes både på mässan och exempelvis i tunnelbanan, säger Kristina Farwing, marknadschef hos Swedese. Siffror från mässarrangören Cosmit visar mycket riktigt på en sjunkande besökskurva. Förra året lockade möbelmässan och intilliggand utställningar för belysning och möbeltillbehör 348 452 besökare. I år kom 313 385 till samma evenemang. Men utställarna fortsätter att köa: i år fanns plats för 2 700 företag. Läs mer i nästa nummer av NT, som utkommer imorgon. (KL)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063