Ryggdunkningarnas tid förbi
- Alla tjänar på en öppen dialog. Om vi kan lära av varandra, kan vi göra hela möbelbranschen mer konkurrenskraftig, säger Tomas Ekström. Samarbeten med mindre tillverkare är dessutom en förutsättning för Kinnarps verksamhet.- Vi har exempelvis ett ramavtal med engelska staten som köper möbler för hundra miljoner pund årligen.Det kan ju innebära mycket stora leveranser som vi inte kommer att klara själva, säger han. Kinnarps ser sig inte som konkurrenter till andra möbelindustrier.- Vi är ett inredningsföretag som råkar ha ett antal fabriker. Våra konkurrenter är egentligen andra större inredningsföretag, understryker Tomas Ekström. När Kinnarps gör inredningar består de i genomsnitt till 60 procent av egna varumärken. Resten köps från andra, oftast småländska, tillverkare.- Vår tanke är att den som levererar till oss ska kunna dra nytta av våra kvalitetskrav. Det ska vara en merit att vara vår leverantör, ett slags kvalitetssäkring. Våra leverantörer har också tillgång till vårt provlabb, säger han. Tomas Ekström har förståelse för att mindre företag kan ha svårt att klara kostnaderna för möbelprovning. - Du måste ju täcka dina kostnader. Mindre volymer innebär ju ett större påslag per produkt. Då kan det vara svårt att vara konkurrenskraftig, säger han. Läs mer i nästa nummer av NTT, som utkommer i morgon. (KL)