23948sdkhjf
Annons

Anonyma sågverk hamnar i klorna på mellanhänder

De enskilda svenska sågverksföretagen är i princip helt okända bland slutkunderna ute i Europa. Därför hamnar de i kläm mellan slutkundernas och mellanhändernas intressen. Detta kan i sin tur försämra lönsamheten och förstärka cykliska konjunkturer. Men genom bättre marknadsförings- och distributionsstrategier finns stora möjligheter att bryta mönstret enligt en ny undersökning från Opticom.

De största sågverksföretagen i Sverige, Finland och Mellaneuropa är i princip helt okända bland slutkunderna inom bygg- och snickeriindustrin samt byggvaruhandeln runt om i Europa. Det visar en ny studie från marknadsundersökningsföretaget Opticom. Orsaken till sågverkens anonymitet är att den övervägande delen av försäljningen går via mellanhänder, vilket i sin tur ger producenterna dålig kontakt med slutkundernas krav.- Sågverksindustrin, som ofta plågas av cyklisk lönsamhet, befinner sig enligt studien i ett läge där det finns enorma möjligheter att öka den långsiktiga lönsamheten. I dagsläget sitter de fast mellan slutkundernas och mellanhändernas intressen. För att ta tillvara de potentiella möjligheterna på marknaden måste sågverksindustrin ändra sina affärsstrategier och fokusera mer på slutkundernas behov, säger Mikael Selling på Opticom.Undersökningen visar bland annat att slutkunderna just nu, under det som upplevs som en kris för producenterna, ser en hög efterfrågan på träprodukter på kort sikt, samt att deras priskänslighet är mycket lägre än vad sågverken upplever. Det verkar alltså fastna information på vägen, men genom att bygga starkare varumärken och gå direkt på slutkunderna kan sågverken komma runt detta.- En fråga man ställer sig när man ser resultatet av undersökningen är ju om de frekvent återkommande kriserna inom sågverksindustrin till viss del är självförvållade, avslutar Mikael Selling.(UA/NTT)

Kommentera en artikel
Annons
Utvalda artiklar

    Nyhetsbrev

    Sänd till en kollega

    0.075