Enhetlig marknadsföring ett måste för träbyggandet
Närmare hundra personer deltog när Nationella Träbyggnadsstrategins fortbildningsprogram höll ett seminarium kring temat ?Byggskedet - Industriellt byggande? i Skellefteå. Diskussionerna var många, bland annat konstaterades det att utvecklingen av nya typer av industriella byggsystem i trä medför ett flera av de yrkeskategorier som förekommer i traditionella byggprojekt måste skaffa sig nya kompetenser för att klara nya arbetsmetoder.Man gick också in på problemet med splittrad marknadsföring. Olle Jakobsson, projektledare för Trälyftet, tror att när branschen ger olika information kring flerbostadshusbyggandet i trä kan det resultera i problem att nå marknaden.- Vi pratar väldigt mycket om lätt respektive tung teknik, prefab, volymer och planelement. Den som ska köpa måste ju då fundera över varför träbyggande har så många olika budskap. Köparen kan bli villrådig och därför tycka att det känns tryggare att välja ett betong- eller stålsystem, sa han.Läs mer om vad man diskuterade på seminariet i nästa nummer av NTT som kommer ut i morgon, fredag den 22 februari.