Setra vill centralisera kundsupporten
I samband med att Setra nyligen omorganiserade marknads- och kundsupporten fick Pontus Friberg, chef för kundsupporten i den nya organisationen, i uppdrag att göra en översyn av verksamheten. Han föreslår nu att skogsbolaget lägger ner kundsupporten i Piteå och centraliserar den till Gävle, vilket innebär att 12 anställda i Piteå riskerar att förlora sina jobb. Omorganisationen ska, enligt planerna, påbörjas efter sommaren och vara klar vid årsskiftet.En av fördelarna med en centralisering är, enligt Pontus Friberg, att den ger kundsupporten möjlighet att utveckla gemensamma rutiner och ett enhetligt uppträdande mot kunderna.- Kundsupporten är länken mellan marknaden och produktionen. Om kundsupporten försvinner i Piteå borde nya tjänster tillkomma i produktionsdelen. Men risken är att det blir precis tvärtom, säger Sif:s klubbordförande Karin Pedersen till Piteå-Tidningen. - Signalen är att företaget ska dra ner på de anställda i produktionsledet också. En centralisering till Gävle ökar risken för nedläggning av Setras sågverk i norr, säger hon.Mbl-förhandlingarna inleds den 7 juni. PW