Negativa siffror för positivt Brio
Egentligen är det tveksamt om Brio med sitt träfattiga sortimentplatsar i NTT. Företaget har ingen produktion kvar i Sverige och deträleksaker som en gång gjorde varumärket känt är idag en ganska litendel av företagets volym. Även om de klassiska leksakerna fortfarandefinns på programmet så kommer den största delen av företagetsomsättning från barnvagnar, bilbarnstolar och leksaksagenturenScanditoy, där även varumärket Alga ingår.Siffrorna för första kvartalet är alltså röda med en omsättning på 181(232) miljoner kronor och ett negativt resultat på -31 (-47) miljonerkronor.Jessica Nyström som är pressansvarig på företaget motiverar korrigerar NTT då det gäller företagets träinriktning.- Trä är en oerhört viktig profilfråga för oss. Brio förknippas med träoch trä är vänligt, miljöriktigt och vi vill gärna se oss som ettträföretag, säger hon och fortsätter.- Och även om den andel av vår omsättning som kommer från träprodukterär relativt liten så satsar vi på trä igen sedan ett tag tillbaka då vitog upp barnmöbler på programmet. En satsning som har slagit väl ut ochsom vi kommer att arbeta vidare med, säger Nyström.