Interaktiv hemsida för laminatgolv
Perstorp Flooring satsar mer på Internet. I ett projekt som nu inleds ska laminatgolvstillverkaren investera 50 miljoner kronor i en interaktiv webbsajt för varumärket Pergo.Perstorp Flooring satsar 50 miljoner kronor på att bygga upp en elektronisk handelsplats för laminatgolvet Pergo.- Detta ska ses som ett komplement till våra etablerade kanaler. Vi vill på detta sätt knyta återförsäljarna närmare oss och förenkla för dem att förklara hur golvet ska underhållas, hur det installeras och så vidare,säger Christian von Uthmann som är projektledare för den europeiska marknaden.I ett första steg ska projektet skapa konsumentinriktade Internetsidor med interaktiva tjänster för kunden och elektronisk handel för återförsäljarna. Exakt vilka tjänster som kommer att finnas på Perstorps nya Internetsajt vill Christian von Uthmann inte berätta, av konkurrensskäl. - Det finns ett otal vägar att gå. Man kan tänka sig flera interaktiva funktioner, som att kunden kan rita upp sitt rum, möblera och färgsätta det och sedan lägga olika typer av laminatgolv för att se hur det kommer att se ut, berättar han. Även 3D-funktioner där kunden på Internet kan gå runt i sitt hem, eller,lägga in egna digitala bilder av det aktuella rummet, beräkna golvytan och,sedan digitalt byta golv kan komma i fråga.- Vi har redan en konsumentinriktad hemsida, men vi vill kraftigt förbättra,den och även hjälpa återförsäljarna att marknadsföra våra golv genom Internet, säger han.- Vi hoppas nå nya konsumentgrupper på detta sätt. Unga människor är mer vana vid Internet och de är snart golvköpare också, säger Christian von Uthmann.Chera Westman