23948sdkhjf

Nordicmärket nu även i Japan

NTT Såg 13 24/9 -99Nils Svensson på Nordic Timber Council påpekar att användare av märkningen nu kan dra nytta av de positiva uppfattningarna om nordiska t...

NTT Såg 13 24/9 -99Nils Svensson på Nordic Timber Council påpekar att användare av märkningen nu kan dra nytta av de positiva uppfattningarna om nordiska trävaror. ? När det gäller träprodukter finns det mycket goodwill inbyggt i det nordiska skogsbruket och vår trävaruproduktion. Ett sätt att ta tillvara på det är att använda Nordicmärkningen som visar på ursprunget. Märket ger nordiska trävaror ett gemensamt ansikte utomlands och knyter samman all marknadsföring av nordiska trävaror, oavsett om den görs av sågverken, handelsleden eller Nordic Timber Council (NTC), framhåller Erik Svensson.? Risken för att andra producentländer drar nytta av de nordiska sågverkens insatser minskar i och med att Nordicmärkningen identifierar den nordiska sågverksindustrin som avsändare av budskapet. NTC har arbetat med varumärket Nordic sedan 1996 och nu är det etablerat på flera viktiga exportmarknader. Efter en tids förhandlingar är hindren för märkningen i Japan nu helt undanröjda. Budskapet är unikt och särskiljer produkterna från konkurrenters. Vilket inte kan sägas om många certifieringar på marknaden. Erik Svensson framhåller att eftersom användningen av Nordicmärkningen är geografiskt begränsad, kan situationen med att det blir ett grundkrav inte uppstå. På dagens marknad tenderar däremot de flesta certifieringar att övergå från att vara särskiljande till att bli grundkrav tämligen fort. Från att ha utgjort ett konkurrensmedel blir certifiering ofta ett måste för att företag ska kunna vara verksamma.Ett exempel på detta är tvättmedel där det är svårt att hitta något som inte är miljömärkt. ? Den som försöker sälja ett icke miljömärkt tvättmedel får det förmodligen ganska svårt att slå sig in på marknaden. Kunderna förväntar sig att produkterna är miljömärkta, det blir ett grundkrav. Det är alltså varken unikt eller särskiljande att tvättmedel är miljömärkta. Mönstret går igen inom de flesta produktområden.? Det ska vara enkelt för träköpare, både användare och vidareförsäljare, att identifiera vilka trävaror de marknadsför och säljer. Även om produkter idag har en hel radda av certifieringar är det inte särskiljande på samma sätt som Nordicmärkningen, framhåller han.Erik SvenssonNordic Timber Council

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.086