Marknadsföring i fokus på trämarknad
Årets trämarknad, med tillhörande trämässa, i Karlstad den 25 - 26 november, fokuseras på marknadsföring och -utveckling. Rolf Nilsson BlickEn föga ökande trävarukonsumtion i Europa tillsammans med en intensiv och framgångsrik marknadsföring av alternativa material har bidragit till att frågan om hur trä ska kunna försvara och, i bästa fall, flytta fram sina positioner, är aktuellare än någonsin. Det är också temat för den första stora paneldebatten på Carlstad Conference Centre (gångavstånd från Stadshotellet) på onsdagseftermiddagen. Det hela börjar dock med en rykande färsk Teknisk Revy Sågverk 98, trämarknadsversionen, som presenteras av Tord Segerdal redan på onsdagens förmiddag.I panelen för marknadsföringskonferensen sitter Bo Borgström, ordförande i Nordic Timber Council, Tage Klingberg, ordförande i Skogsägarnas Riksförbund (från sågverkshåll hävdas ofta att det är sågverken som står för skogägarnas rotnetto och att det därför borde vara helt naturligt att även skogsägarna bidrar till marknadsföringen av trä), Lars-Erik Eld, VD Sågverkens Riksförbund samt Roger Asserståhl, VD Assidomän Skog&Trä.Debatten inramas av ett miniseminarium om fuktkvots- och densitetsmätning samt luftbefuktning i sågverk.Marknadsföringstemat diskuteras vidare på torsdagen då Nordic Timber Council presenterar Timber 2000, en kampanj som syftar just till att öka träanvändningen på de för den nordiska sågverksindustrin viktigaste marknaderna.Den traditionella diskussionen om prognoser och förväntningar hålls på eftermiddagen och då naturligtvis i Stadshotellet i Karlstad.Debattledare är Håkan Björklund, ordförande i Svenska Trävaruexportföreningen, som har Mikael Westin, VD på föreningen, som bisittare.De olika marknaderna presenteras av kända namn med stor kunskap om ämnet. Från Storbritannien kommer Berry Budd (J.P. Jordeson & Co), från Frankrike Pierre Yvan de Saligny (Bülow & Bennet), från fjärran Asien Peter Forsell (Forsell Timber), från Holland Bert J Gort (Scantimber BV), från Tyskland Gunnar Wettergren (Wettergren & Co GmbH), från Norge Aasmund Bunkholtz (Trelastindustriens Landsfor.), från Danmark Torben Larsen (Det Danske Trelast Kompagni) och den svenska marknaden representeras av Tore Jahrsten (Erik Jahrsten AB).I samband med förra årets marknadsdagar arrangerades även en minimässa på Carlstad Conference Centre. En sådan finns även med i bilden den här gången och där deltar närmare ett 50-tal företag som på ett eller annat sätt är engagerade i sågverksnäringen. I mindre informationsmontrar (utrymmet är begränsat) finns där i det närmaste hela kedjan från hallbyggare till skeppningsföretag. Även FoU (Trätek), marknadsföring (Träinformation) och branschmedia (NTT och Sågverken) finns på plats för att informera om åt vilket håll utvecklingen går.Nordisk Träteknik