23948sdkhjf

Hyvleri redan igång hos Iggesund

Hyvelbygget vid Iggesunds sågverk har gått snabbt, och man är igång med produktion tidigare än beräknat. ”Vi har redan levererat till försäljning, ett antal veckor tidigare än beräknat”, säger Magnus Malmström, platschef vid Holmen Iggesunds sågverk.

Det nya hyvleriet i Iggesund har en integrerad klyv, dit man kan styra de plankor som ska delas i två eller tre för att sedan gå tillbaka till hyveln. Man kan ta plankor från antingen justerverket eller direkt från torken. Man har dubblat flera lyftanordningar för att få optimalt flöde genom hyveln.

Anläggningen ska till stor del hyvla gran till konstruktionsvirke för de europeiska och amerikanska marknaderna.

− Framöver ska vi även hyvla Contorta för denna marknad, säger Magnus Malmström. Contorta är ju ett amerikanskt träslag, så de är vana vid att använda det. Men eftersom detta handlar om träd som vuxit i Sverige har vi deltagit i certifieringen för denna produkt.

Iggesund kommer även att hyvla furu för den europeiska marknaden, framför allt Sverige.

Bygget har gått snabbt. Magnus Malmström konstaterar att bara fundamenten för det nya hyvleriet fanns på plats när han gick på semester 2023. Sedan dess har bygget av hyvleriet gått så snabbt att man alltså är igång med produktionen tidigare än beräknat. Redan i slutet av augusti kördes de första plankorna genom hyvleriet.

I några hörn av den stora byggnaden syns fortfarande spår av byggaktiviteter, och en del skärmar saknas längst linjen.

− Det är egentligen kameror som inte kommit på plats ännu, säger produktionschefen på hyvleriet, Peter Regnell. Men vi ersätter dem med extra ögon till dess alla skärmar och kameror är på plats, det har inte inneburit några problem.

Maxfarten i det nya hyvleriet är 350 meter per minut.

− Hittills har vi kört 310 meter per minut som mest, konstaterar Peter Regnell. I dag kör vi en ny längd, tio fot, så i dag har vi gått ner till 250.

Fot är alltså ett nödvändigt mått att hantera, den amerikanska marknaden mäter ju fortfarande så. Iggesunds hyvleri har hittills producerat reglar på 10-16 fot som 2’4 och 2’6.

Det nya hyvleriet klarar sig vid normal drift med fyra operatörer, varav två vid packen. Operatörerna utbildades i april i år i ett projekt som Holmen och konsutlföretaget TUC drev tillsammans. Framöver kommer även all övrig personal vid sågverket att utbildas för att ge ökad flexibilitet och kompetens.

− Operatörerna vid hyvleriet är unga, konstaterar Peter Regnell. ”Åldermannen” bland dem är 34, övriga under 30. Men de har varit väldigt engagerade och gjort jättebra insatser i samband med att vi byggde upp verksamheten vid hyvleriet.

Det nya hyvleriet är den senaste och största investeringen i en omfattande förnyelse av Holmen Iggesunds sågverk.

− Förra året bytte vi timmersorteringen som var från 1980-talet, berättar Magnus Malmström. Året innan byggde vi den nya TC-torken.

Det är alltså en i mycket förnyad och utbyggd anläggning som Magnus Malmström leder. Ett faktum som även lockade över Peter Regnell, efter många år vid sågverket i Ala några mil söderut.

− Jag fick några minuter längre resväg till jobbet, konstaterar Peter Regnell. Men det har varit fantastiskt roligt att vara med och bygga upp en helt ny anläggning, hur många får en sådan möjlighet under sitt yrkesliv?

det har varit fantastiskt roligt att vara med och bygga upp en helt ny anläggning, hur många får en sådan möjlighet under sitt yrkesliv?

Delvis på grund av samarbetet med grannen Holmen Iggesunds bruk producerar sågverket vid Iggesund i princip hela året runt och alla dagar i veckan. Flis och biobränsle körs till massabruket, som i sin tur skickar hetvatten till sågverket.

− Vi producerar i tvåskift kontinuerligt och kör underhåll på nätter och på inplanerade dagar, berättar Magnus Malmström. Men hyveln kör i dag bara dagtid.

Investeringsprojektet vid Holmen Iggesund pågår fortfarande på flera håll. Dels ska hyvleriet som sagt kompletteras i en del detaljer, dels bygger man fortfarande för att öka ytan i produktlager.

− Vi har också byggt en väg runt hela anläggningen för att minska antalet möten mellan olika typer av fordon och transporter, säger Magnus Malmström. Fortfarande levererar vi i huvudsak med lastbilar antingen direkt till kund eller till hamn, bland annat Norrköping där stora båtar för USA-marknaden kan lastas. Men framöver planerar vi för att i stället köra tåg den vägen, vi har ju industrispår in i området.

Leverantörer till investeringarna vid Holmen Iggesund

Hyvel: WPM

Hyvellinjen: Almab

Klyvsåg: Ledinek

Mätteknik hyvleri: Microtec (Finscan), Limab

Timmersortering (2023): Springer, Microtec

TC-tork (2022): Valutec

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.058