23948sdkhjf

Trä gav grunden för gårdagens kollektivtrafik

En gång i tiden var det trä som gällde när man byggde fordon för kollektivtrafiken. På Spårvägsmuseet i Stockholm har man sparat några av de äldsta karosserna.

I dagens spårvagnar, tunnelbanetåg och bussar är det stål, plast och mjuka material som dominerar. Men på 1800-talet förlitade sig kollektivtrafiken på trä, i alla fall i passagerarnas del av fordonen.

På Spårvägsmuseet i Djurgårdsstaden, där gas- och elproduktion dominerade tills ganska nyligen, har man samlat några av de äldsta fordonen i kollektivtrafikens historia i Stockholm och Sverige. En anställd på museet avslöjar för NTT Woodnet, med sänkt röst, att en hel del av de allra äldsta fordonen finns magasinerade på hemlig plats i Stockholm. Hemlig för att man fruktar inbrott från entusiaster. Bland rariteterna i detta hemliga förråd finns bland annat en hästspårvagn i trä som i många år fick vara sommarhus i en av Stockholms förorter!

Men ändå finns några rariteter även på själva museet. Bland dessa finns ”Wurst”, en passagerarkaross helt i trä från 1840-talet. Namnet lär bygga på uppfattningen att vagnen ger ett korvliknande intryck. Lite orättvist, kan man tycka, vagnen är väl vackrare än så? Drivlinan, för att använda modernt fackspråk, bestod av selar och tömmar till de två hästar som utgjorde motor. Föraren satt förstått på kuskbocken och de hela åtta passagerarna fick sitta på de likaledes i trä byggda bänkarna och hoppas på vackert väder i den öppna vagnen.

Mot slutet av 1800-talet hade man kommit på att tak och ordentliga väggar kunde vara bra i det svenska klimatet, och hästspårvagnen ”Skallerormen” gjorde entré på stadens gator. Även Skallerormen var ett folkligt och fyndigt namn, vagnen skallrade helt enkelt rätt våldsamt. I likhet med passagerarnas tänder, kan man väl tänka. Vagnen gick som Hästbuss nr. 2 mellan Riddarhustorget och Vasastan i Stockholm mellan 1887 och 1898, byggdes i Malmö av Kockums.

Modernare vagnar av stål och glas har säkert haft sina fördelar, men de gamla trävagnarna kunde ibland få ett långt liv. Den vagn som blev sommarstuga har redan nämnts, ett annat exempel är just Skallerormen, som när den återfanns femtio år efter sin pensionering från trafiken länge hade använts som – skafferi på en herrgård!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.143