Succé för Milanos möbelmässa
Blommande kastanjer och vacker visteria klängande på husfasader ackompanjerades av färgstark och kreativ formgivning, snyggt presenterat i mässmontrarna i Rho och utställningar runt om i designstaden.
Årets Salone del Mobile var den 62:a i ordningen och blev en stor framgång. Antalet utställare uppgick till 1 950 och den positiva stämning som mötte i mässträngseln bekräftades i klara siffror; Totalt 360 000 besök från 35 länder, en ökning med 17 procent mot i fjol.
Andelen branschbesök noterade en ökning med drygt 28 procent, varav 65.8 procent kom från utlandet.
Även en betydande ökning av media och designstudenter pekar mot att möbelmässan i Milano har kvar sin strålglans som världens viktigaste designevent.
I år liksom i fjol underlättades navigeringen av att samtliga utställare fanns i hallar på mässans markplan. Färgstarka, lekfulla och stiligt iscensatta montrar visade möbelnyheter, lyckade designsamarbeten, högklassigt hantverk och uppdaterade formikoner.
Montersvepet startade liksom i fjol med Kartells stora utställning, i år med tema Urban Horizons, där enorma storstadskulisser inramar designnyheterna; färgstarka snurrstolen Panorama, design Philippe Starck och lampa Pumo, formgiven av Fabio Novembre, samt ett fint samarbete med brittiska textilföretaget Liberty i utemöbler, design Piero Lissoni.
Trenden mot mer ombonad inredning; konst på väggarna och mjuka textilier syns i montern hos GTV (Gebrüder Thonet Vienna), en av tre producenter med licens att tillverka Thonets ikoniska böjträmöbler samt föra designarvet vidare i nya samarbeten, hållbara över tid.
I montern visas bland annat serien Loop, formgiven av India Mahadavi (2023), bordet Arch, design Front (2016), uppdaterade caféstolar med rottingrygg och sammetssitsar samt bord Rehbeintisch i massiv bok, formgivet redan 1888!
Tjeckienbaserade Ton låter uppdatera Thonetklassikern Chair 14 från 1859, nu med sits och rygg klädd i håltextil, ett fortsatt samarbete med svenska designtrion Claesson Koivisto Rune.
Ny stilig kombo i dramatiskt svartlackad massiv ek väckte uppmärksamhet i tyska producenten ClassiCons mässmonter; Volkhaus Lounge Chair & Stool, med vinklade ben och flätad sits och rygg, design Herzog & de Meuron. Inspirationen till den komplexa konstruktionen kommer från japansk arkitektur.
Italienska Magis visade en bred kollektion i fin monter, med såväl arbetsplats som vardags- och uterum. En ny tolkning av den klassiska safaristolen i trä och läder, formgiven av Konstantin Grcic. Fåtöljen kommer i platt paket, att sammanfogas av slutkund, utan skruv eller verktyg och stabiliseras via det färgglada spännbandet.
Svenska formgivaren Monica Förster är sedan snart tio år verksam som kreativ chef för bosniska Zanat, ett företag med en hundraårig tradition kring träsnideri. Via genomtänk goda formsamarbeten, vilande på det gedigna hantverket har Zanat utvecklats till ett internationellt designföretag.
I mässmontern presenterade Zanat bland annat matbord Kiam och karmstolen Igman, formgivna av Jean-Marie Massaud. Japanske designern Naoto Fukasawas skulpturala hallmöbel Genkan i valnöt med snidade detaljer och stolen Bunna med vackert handkarvad sits och rundade armstöd blev ytterligare showstopper i Zanats monter.
Naoto Fukasawa är själv kreativ chef för japanska möbelproducenten Maruni, välkända för högklassig tillverkning av trämöbler och långsiktiga designsamarbeten. Brittiske Jasper Morrison har länge arbetat med Maruni och sedan några år ingår danska Cecilie Manz i designstaben.
Svenska företag på plats var Blå Station, KA Andersson & Söner, Gemla och Fogia.
I Blå Stations monter visades bland andra nya lätta och flyttbara karmstolen Able, formgiven av Lindau Borselius & Bernstrand, och 100 % återvinningsbar.
KA presenterade smidigt fällbara pelarbordet Peel, design Joel Karlsson, en samtida blinkning till det gustavianska möbelmodet samt sidobordet Hito, formgivet av Mario Martinez som hämtat inspiration från hopfällbara spelkort.
I år var också Ikea var på plats under designveckan med en stor utställning i området Tortona. Här presenterades kollektionen Nytillverkad med nya versioner av bästsäljarna; soffan Klippan (1980) och fåtöljen Poäng (1977) formgivna av japanske Noboru Nakamura och uppdaterade strax innan hans bortgång i fjol.
Firande hör till varje designvecka i Milano. I år var det mässans satsning på unga formgivare, Salone Satellite, som hyllades på konstmuseet Triennale med utställningen Universo Satellite – en härlig exposé över 25 år av kreativ, spännande och innovativ design. Många av världens stora designer kick-startade karriären på just Milanomässan.
En trappa upp på konstmuseet firade amerikanska möbelproducenten Emeco 70-årsjubileum. Starten gick 1944 med ikoniska Navy Chair, redan då tillverkad i återvunnen aluminium.
Idag är Emeco ett globalt designföretag, med hållbar tillverkning och goda långsiktiga samarbeten med välkända formgivare. Ny hos Emeco är en soffa, formgiven av Jasper Morrison som även kurerat den fina utställningen.
Möjligheten till affärer, möten och kreativa samtal är en av de stora fördelarna med en branschmässa. På plats finns företagen, formgivarna och framtiden i form av icke-etablerade idéer, prototyper och innovativa material.
Milanos möbelmässa kan ses som en inredningsvärldens catwalk. I mässmontrar och utställningar visas ny design från såväl topproducenter som spirande förmågor.
Mässkartan ritas dock om. Stockholm Furniture Fair har kraftigt minskat, årets mässa noterade knappt 18 000 besökare. Framtiden blir för Stockholmsmässan är i skrivande stund oklart, men Stockholms Stad vill sälja mässan och beslut ska enligt uppgift komma innan sommaren.