Robotar i nära samarbete - Woodnet

nyhetsbrev



Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan
Namn
E-postadress*

Vår policy för e-postadresser

  • platsannonser

  • nyhetsbrev



    Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan
    Namn
    E-postadress*

    Vår policy för e-postadresser

  • nyheter

  • Twitter


  • Kalendern

    Event

    2014-10-02 2013-10-03
  • Robotar i nära samarbete

    Nils Lindstrand | 2017/02/28 | inga kommentarer

    I Hillerstorps möbelfabrik finns ovanligt många robotar och automatiska bearbetningsmaskiner. Men mängden är inte det centrala menar Peter Andersson. – Det vi framför allt arbetat med är att få alla robotar och maskiner att arbeta ihop på ett bra sätt, att skapa ett effektivt flöde genom fabriken. Vi har också lagt mycket resurser på att skapa effektiva system för orderhantering och distribution, inte minst för försäljning på nätet.

    Sedan 2012 har Hillerstorp gått från tre till tjugotre robotar. Av dessa står många i grupper om tre eller fyra robotar som arbetar ihop, eller i linjer tillsammans med bearbetningsmaskiner som fräser eller monterar möbler. Samarbetet mellan maskinerna ger ett effektivt flöde som kan styras av en enda operatör. Med hjälp av kameraövervakning kan samma operatör till och med ha ansvaret för flera produktionsgrupper.

    Samarbetande robotar– Grunden för våra stora investeringar i automation var att vi fick ett stort och långvarigt kontrakt med en ledande försäljningskanal för möbler. Detta kontrakt innebar dels att vi behövde öka vår effektivitet betydligt, dels att vi fick en ekonomisk bas för att göra en så stor investering.

    Som exempel på effektivitetskraven nämner Peter Andersson att beställaren krävde att Hillerstorp skulle klara att tillverka en stol på 30 sekunder.

    – Vi klarade det på 29, konstaterar Peter Andersson nöjt.

    Effektiviteten och flödet i produktionen som byggdes upp under detta projekt kunde sedan utnyttjas för tillverkning även av andra produkter.

    Året efter de stora robotsatsningarna, 2013, var det dags för en storsatsning i andra änden av fabriken. Näthandeln började bli en faktor att räkna med, ett sätt att sälja och distribuera möbler som var långt från vad Hillerstorp var vana vid, där kunderna som regel var stora butikskedjor.

    – Men vi beslöt att vi skulle vara med i näthandeln på allvar från början, säger Peter Andersson.

    Det beslutet innebar att man utvecklade ett eget system för orderhantering och utskeppning direkt till konsument. Man inledde samtidigt ett nära samarbete med ledande näthandelsplattformar.

    Peter Andersson– När en vara tar slut i vårt lager försvinner den omedelbart från de webbsidor där den kan köpas, säger Peter Andersson som ett exempel på hur nära kopplingarna är mellan systemen hos Hillerstorp och nätplattformarna. En sådan samordning är viktig för att undvika negativa reaktioner hos slutkunderna.

    Hillerstorps eget system kan även lägga upp rationella rutter för de truckar som hämtar varor runt om i det gigantiska lagret, och gör det även möjligt för företaget att via distributörer på ett optimerat sätt leverera möbler till slutkundens dörr, så kallad drop-shipping.

    – Det här är ett helt annat sätt att sälja, och som kräver avancerad digital teknik, konstaterar Peter Andersson. Antalet order har mer än fördubblats på några år för Hillerstorp, och i fjol passerade vi en miljon paket ut från fabriken. Då fungerar det förstås inte med den orderhantering med papper och penna som vi arbetade med förr.

    Investeringarna har inte avstannat efter de stora satsningar på automatisering och näthandel. I fjol genomförde Hillerstorp två stora satsningar på sammanlagt 16 miljoner kronor i en automatisk målningsstation och en Woodeye som analyserar varje träbit i början av produktionen. De båda investeringarna står en bra bit ifrån varandra i fabriken, men det finns ett samband.

    – En träbit kostar inte så jättemycket i början av linjen, så om vi plockar bort en och annan bit gör det inte så mycket. Men om vi hanterar den i ett antal steg, och upptäcker problem när vi redan målat den, då har den kostat betydligt mer. Där kan vi räkna hem investeringen i en Woodeye, konstaterar Peter Andersson.

    Målningsstationen är en avancerad robotanläggning för elektrostatisk målning. Både färg och ytskiktet på den produkt som ska målas laddas elektriskt, vilket ger en extremt jämn och slät yta.

    – Ytan betyder självklart mycket för kundens uppfattning av kvalitet, menar Peter Andersson. Den elektrostatiska målningen ger en jämnhet som överträffar den traditionella sprutboxen. Samtidigt kan den ha svårt att nå till exempel in i fogar, och därför målar vi minst ett lager med traditionell teknik före denna station.

    Stationen har även ett avancerat styrsystem, där varje del som ska målas läses av i en mätram som använder bildanalys. Systemet känner igen varje komponent eller möbel som ska målas, och vet därmed exakt vad den ska måla. Hur den ska genomföra själva målningen har den lärt sig av en operatör som ”håller den i handen” och målar manuellt.

    – De här robotarna är byggda i kolfiber och mycket lätta, berättar Peter Andersson. Hela roboten väger bara 270 kilo, vilket är en förutsättning för att de ska kunna programmeras på detta sätt.

    Rörelsemönstret lagras och kopplas digitalt till denna produkt. När rätt produkt närmar sig känns den igen av bildprogrammet, och när den når en viss punkt i målningsstationen aktiveras rätt målningsprogram.

    – När jag köpte de här robotarna fanns det inga andra av denna typ i Sverige. Först tänkte jag köpa en robot, men jag insåg att linjen skulle bli effektivare om vi köpte två och lät dem måla från var sin sida.

    Peter Andersson är mycket engagerad och intresserad av produktionstekniken. Han har arbetat mycket med programmering och planering i samband med investeringarna, i nära samarbete med en lokal maskinbyggare som han ger en stor del av äran för att fabriken blivit så effektiv som den är i dag. Faktum är att fabriken är så effektiv att det blivit en tuff uppgift att hålla alla maskiner upptagna och produktiva. Eftersom den traditionella produkten, utomhusmöbler, har en ”relativt begränsad säsong” som Peter Andersson uttrycker det, har man utökat produktionen med att tillverka möbelkomponenter åt ledande möbelföretag.

    I fabriken i Hillerstorp arbetar cirka 120 personer. En stor del av dem har asiatisk bakgrund och kom hit i den flyktingvåg som nådde Sverige under 1970-talet.

    – De har stannat hos oss, och har alltså arbetat här i över 40 år en del av dem, konstaterar Peter Andersson. Utöver deras betydelse för produktionen har de betytt mycket för oss med sina kunskaper om Asien, något som var mycket viktigt för oss under en period då vi behövde öka import från Asien av bland annat rotting- och aluminiummöbler.

    I dag är furumöbler populära igen, och produktionen i Hillerstorp baseras på norrländsk kärnfuru. Men Hillerstorp har i dag även produktion i Kina och Rumänien och en bred produktportfölj. För att kunna visa upp allt så bra som möjligt har man även investerat i en stor utställningslokal i två våningar i anslutning till produktionen. Lokalen har fått lokala arkitekturpriser, bland annat för att man lyckats kombinera skönhet med funktionalitet. Det mest dramatiska exemplet på detta är den konstinstallation man lyckats skapa som en del i en jättelik underjordisk cistern med vatten, från början byggd som en del i sprinklersystemet.

    Vid NTTs besök ber Peter Andersson om ursäkt för att det är lite rörigare än vanligt.

    – Vi ska skeppa iväg en hel del möbler till möbelmässan i Stockholm, så vi håller på att packa.

    Hillerstorp samarbetar med ett antal designers, och en del av möblerna till utställningen blir helt nya produkter. I ett företag som startades av Peters farfarsfar redan 1929 är utveckling och innovation fortfarande en del av vardagen.

    Nils Lindstrand

    (woodnet.se)

    prenumerera


    Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan

    Vill du ha vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan
    Namn
    E-postadress*

    Vår policy för e-postadresser

  • nyheter

  • Twitter


  • Kalendern

    Event

    2014-10-02 2013-10-03
  • platsannonser

  • © Nordisk Träteknik, Box 72001, 18172 Lidingö, 08-6704100